La bicicleta elèctrica
La bicicleta com a medi de transport
La bicicleta és un dels medis de locomoció més eficients que hi ha. Amb una força motriu molt reduïda, en comparació amb la potència d'altres enginys mecànics, obté una capacitat de desplaçament remarcable. Amb el mateix esforç que un vianant fa per caminar, un ciclista recorre el triple de la distància. L'energia necessària per al desplaçament en bicicleta és renovable i no tan sols no gasta recursos naturals sinó que contribueix, utilitzada amb mesura, a la salut del ciclista. A més, és el vehicle més silenciós que existeix.
Una utilització generalitzada de la bicicleta en recorreguts urbans milloraria moltíssim la qualitat de vida de la societat: s'evitaria el soroll, la contaminació atmosfèrica i la congestió dels carrers, solucionaria els problemes d'aparcament i seria una gran contribució a la salut individual i pública. Una solució ideal.
Com és doncs, que no anem en bicicleta?
Hi han diversos motius. La comoditat del cotxe
n'és una d'important, però és una comoditat relativa.
La gran quantitat de motocicletes que circulen demostren que els vehicles
de dues rodes tenen grans avantatges a l'hora de circular per aglomeracions:
velocitat, maniobrabilitat en les congestions de trànsit i facilitat
per aparcar.
La bicicleta té en principi també
tots aquests avantatges (molt sovint en ciutat també és més
ràpida que el cotxe), comporta però algunes limitacions en
quant a la velocitat, el radi d'acció i els trajectes amb pendents
forts. Però aquests inconvenients queden pal·liats amb un
tipus nou de vehicle, que en alguns països com el Japó i Suïssa,
s'estan emprant cada cop més amb èxit considerable: la bicicleta
elèctrica.
La bicicleta elèctrica és, sobretot, una bicicleta i no pas una moto
Cal no confondre-la amb un vehicle que també s'està començant a estrendre, la motocicleta elèctrica. Les característiques d'ambdós vehicles presenten clares diferències en molts aspectes. Així com una motocicleta elèctrica és sobretot una motocicleta convencional, només que el motor és elèctric en comptes de funcionar amb gasolina, amb els avantatges i inconvenients que això comporta (sobretot el radi d'acció força reduït amb la tecnologia actual), una bicicleta elèctrica és, bàsicament, una bicicleta dissenyada de manera que s'optimitza el rendiment de l'esforç muscular, que és i resta la component principal de la tracció del vehicle. El motor elèctric que porta, més que ajudar, afegeix.
La conducció és idèntica
a la d'una bicicleta convencional, porta però un ordinador que és
l'encarregat de gestionar la funció del motor. Per això la
bicicleta elèctrica porta uns sensors que mesuren contínuament
la velocitat dels pedals i de l'esforç que el ciclista fa. Segons
aquestes dades el motor, en cas de que estigui connectat (també
es pot circular perfectament per exemple en llocs plans, en baixada o on
no calguin velocitats elevades amb el motor desconnectat) afegirà
una força addicional al moviment dels pedals, que en cap cas ultrapassarà
el 50% del total.
Això pot semblar poc, però l'experiència
demostra que la combinació d'aquestes dues fonts d'energia, muscular
i elèctrica, són suficients per a desplaçar-se a velocitats
al voltant dels 35 km/h i permetent, gràcies als canvis de marxa
moderns, superar pendents de més del 20%, tot plegat amb una autonomia
superior als 30 km, i que pot arribar en el cas de persones mitjanament
esportives als voltants dels 100 km, cosa que de moment cap motocicleta
elèctrica assoleix ni de lluny.
Amb una bicicleta elèctrica es poden fer doncs trajectes més llargs que amb una bicicleta normal i a velocitats més grans. Forts pendents deixen de ser un obstacle, i la conducció de nit és més segura degut a que porten fars halògens alimentats directament per l'acumulador i que es queden encesos també quan el vehicle està aturat. A l'hivern, degut a l'esforç físic necessari, es té menys fred que anant amb moto, i tot plegat contribueix també a una millor salut de l'utilitzador. Pot portar parafangs i porta-paquets, de manera que no cal indumentària especial per a utilitzar-la i es pot fer servir per anar a la feina o a comprar.
Amb una bicicleta elèctrica cal doncs un esforç físic comparable al que es fa amb una bicicleta normal, però les prestacions augmenten de manera significant posant-les al nivell d'una motocicleta i permetent utilitzar-la en casos en què el trajecte en bicicleta convencional seria massa llarg i/o feixuc. Es diferencia però d'una motocicleta en el fet que l'esforç del conductor és indispensable per al desplaçament, fet que per altra part possibilita una autonomia considerable. A més d'això, té un avantatge important pel damunt de tots els altres vehicles elèctrics: en cas d'acabar amb tota l'energia disponible a la bateria, es pot continuar el trajecte pedalant; això sí, costarà una mica més.
Les bicicletes elèctriques actuals
Es troben tipus molt diferents de bicicletes elèctriques, que van des de senzills kits d'adaptació per a bicicletes normals amb transmissió per fricció directament sobre el neumàtic fins a vehicles molt desenvolupats amb tecnologies punta i altes prestacions. La moneda forta dels països on es fabriquen i s'utilizen aquests últims així com el fet de que no s'en fabriquin grans quantitats fa que el preu dels models sigui relativament alt, sovint més que els d'una moto (els beneficis per a l'usuari són però també importants: un cost energètic d'unes 20 ptes als 100 km i una activitat física amb repercussió clara i quasi inmediata sobre la salut i l'estat d'ànim; s'hi afegeixen els valors mediambientals i socials: s'eviten totalment el soroll i la contaminació).
Donada la utilitat d'aquest tipus de vehicle i
la importància que pot tenir per al desenvolupament de la societat
(si la voluntat política hi fa costat) la tria d'un dels millors
models sembla recomanable.
Aquí alguns models, per ordre de preferència
personal del sotscrit:
No a tot arreu una bicicleta elèctrica és considerada
com a bicicleta davant la llei, molt sovint aquest tipus de vehicle cau
dintre d'un buit legal.
En principi es pot considerar que si el motor es desconnecta quan s'assoleix
una velocitat de 24 Km/h i que només funciona mentre es pedala activament,
com és el cas dels tres models presentats, el vehicle es pot considerar
en tots els aspectes com una bicicleta convencional i per tant es pot posar
en circulació sense problemes. Del Flyer 2000 existeixen models
més potents que assoleixen velocitats ben superiors, però
aquests models fins ara només estan homologats a Suïssa, allí
formen una classe de vehicles especial per la qual cal una assegurança
obligatòria i matrícula, es poden conduïr amb carnet
de cotxe o de moto, no estan subjectes a cap limitació de velocitat
i està permès de conduïr-les sense casc, en molts cantons
estan lliures d'impostos o fins i tot estan subvencionats; aquest conjunt
de mesures fa que aquests vehicles formin part de la vida quotidiana d'aquell
país.
A l'estat espanyol en principi no hi ha cap llei especial, i essent
que la força física del conductor és l'element necessari
i determinant per al moviment del vehicle podem partir del principi que
es tracta legalment d'una bicicleta com a la major part dels altres països
europeus (entre altres França i Alemanya). Segurament serà
una normativa europea que ja s'està tramitant la determinant en
un futur pròxim.
La bicicleta elèctrica i la mobilitat sostenible
Encara que poca, una bicicleta elèctrica consumeix energia elèctrica.
Si volem que la seva utilització sigui del tot sostenible, hauríem
de mirar de que l'energia utilitzada per al seu funcionament no sigui d'origen
ni fòssil ni nuclear. Encara que a nivell individual el consum sigui
mínim, en cas de massificació d'aquest medi de transport
la producció de l'energia necessària podria posar problemes.
Per això és desitjable que, sempre que sigui possible, l'energia
que utilitzem provingui d'una fon neta, com per exemple la fotovoltaica.
Un sol pannell solar de 100 watts connectat mitjançant un adaptador
a la xarxa elèctrica, produïrà diàriament una
quantitat d'energia superior a la que pot gastar una bicicleta elèctrica,
l'excedent retorna a la xarxa disminuïnt el nostre consum elèctric.
Si no tenim res més connectat, podrem fins i tot observar que el
comptador gira a l'inrevés. Podeu veure les estadístiques
d'un cas concret pitjant aquí.
2000 by pere casulleras
Enllaços relacionats amb vehicles elèctrics:
www.etourproject.org
btsa.es/etour/indexcat.htm
www.electromobil.net
TWIKE
Progetto VEL esperimento (Mendrisio)
Elektromobil Club der Schweiz
e'mobile
Citycom
CITELEC (Association of european
cities interested in electric vehicles)
AVERE (European Electric Road Vehicle
Association)
EVAA (Electric Vehicle Association of
the Americas)
www.rallye-phebus.fr.fm
Vegeu també: la bicicleta elèctrica
i la salut
i un document sobre mobilitat sostenible